Op zondag 25 november 2018 was ik op de flyfair in Putte België aanwezig.

Daar kwam ik bij een stand met vliegvis reizen naar Italië genaamd (www.flyfishingholydaysitaly.com) en daar ontmoete ik Osvaldo Velo, bleek de eigenaar te zijn van deze onderneming en zodoende met deze man in gesprek geraakt over een vliegvisreis naar Italië.

Meneer Osvaldo spreekt zeer goed de Engelse taal (Ik spreek iets minder, maar als twee vissers over vissen praten, is taal altijd perfect!). Dit gesprek eens goed laten inwerken en na goed nadenken weer contact gezocht met Osvaldo.

Daar ik op vakantie ga met de caravan en ik niet te ver van de visplek wilde zijn heeft Osvaldo zijn uiterste best gedaan om een camping te zoeken in de buurt van de visplek. Zodoende heeft hij een super fijne camping gevonden.

Ik kreeg netjes alle informatie van de camping inclusief foto’s, die hijzelf had genomen op de camping, opgestuurd via de mail (waarvoor mijn dank) en getuigd van veel inzet voor zijn onderneming. Dus na veel contact heen en weer via de mail was het eindelijk zover op woensdag 28 augustus 2019 kwamen we aan op camping Il Collaccio in Preci.

Daar eerst een beetje geacclimatiseerd en ja hoor op vrijdag 30 Augustus 2019 kwam Osvaldo me na een kleine vertraging door een ongelukje ophalen op de camping. Na een hartelijk weerzien zijn we voor een korte autorit naar het postkantoor voor een staatsvergunning gereden, daar vandaan na nogal wat papier werk verder gereden voor de dag vergunningen voor 2 dagen vissen op de nokill zone van de Nera rivier.

Toen al het papier werk klaar was en na een telefoontje aan de river keeper zijn we naar de rivier gereden daar gauw de waadkleding aan en snel (voor Italiaanse begrippen) nog even een cappuccino gedronken. Daarna met goede moed naar de waterkant daar aangekomen nog wat tekst en uitleg gekregen van Gids Osvaldo en toen was het zover Vissen in kraakhelder water waar de vissen mij goed konden zien en zodoende strak tegen de kant lagen te schuilen en daarom het advies strak tegen de kant vissen het devies was en vast komen te zitten het gevolg was.

Na een paar vissen gevangen te hebben en inmiddels al weer een paar uur verder, zijn we even lekker uit de zon gaan zitten voor de lunch. Daarna weer lekker door gevist in een adembenemende omgeving en dito rivier einde visdag mocht ik toch +10  gevangen vissen en een aantal missers op de droge vlieg noteren. Een zeer geslaagde dag onder goed gezelschap.

Op naar de volgende dag Osvaldo bleef ook op de camping overnachten in een studio zodoende zouden we de dag vroeg kunnen beginnen, maar ach het is immers vakantie  en dus om 9:00 uur stonden we weer in de startblokken.

Na  weer een korte rit met de auto zijn we nu op een ander deel van de Nera aangekomen, waar het  net zo zo niet nog mooier water was. Ook hier weer heerlijk gevist, alleen nu liet de vis het afweten op heel de dag 2 visjes weten te vangen en een zelfde aantal gemist. Door regen op het einde van de dag gestopt met vissen naar later bleek was de aardbeving die we s’nachts kregen misschien wel de oorzaak van de mindere vangsten.

Maar ook toen was Osvaldo hulpvaardig en na de nacht kreeg ik een appje van de gids of ik schade had en of hij ergens mee kon helpen naar aanleiding van de beving. Ik zeg Top Gids en zeker voor herhaling vatbaar.

Martin Rietveld

On Sunday 25 November 2018 I visited the flyfair in Putte, Belgium. There I came to “Fly Fishing Holidays in Italy”, a stand promoting fly fishing trips to Central Italy (www.flyfishingholydaysitaly.com) where I met Osvaldo Velo, the owner of this company, with whom I started talking about a possible holiday in that area.

Osvaldo speaks English very well (I speak a little less but when two anglers talk about fishing, language is always perfect!). I let this conversation settle well in my brain and after a good thought I contacted Osvaldo again.

I was planning a vacation with my caravan and since I did not want to be too far from the river, Osvaldo did his utmost to find a suitable (and very nice!) campsite near the fishing spot.

I received all the information, including photos, that he himself took and sent to me by e-mail (for which I am grateful) and it testified to a great commitment to his company.

After a lot of contacts back and forth via e-mail it was finally time: on Wednesday, August 28, 2019, we arrived at the camping Il Collaccio in Preci.

After a short acclimatization on site, a couple of days later Osvaldo picked me up.

It was a warm welcome; we then drove for a short drive to the post office for the national fishing license and all the stuff for two days fishing in the nokill area of river Nera.

Once all the paperwork done, he called the river keeper for the last updates about the water conditions and had a quick (for Italian standards) cappuccino before jumping into our waders and reaching the river.

There I received some extra text and explanation from Osvaldo: it was time to fish in crystal clear water where the fish could see me well. I was repeatedly recommended to stay tight against the edge and not to move too quickly.

After a few hours and some fish, we stopped for lunch at the end of which we continued for the rest of the afternoon in a breathtaking environment and river.

At the end of the fishing day I recorded +10 caught fish and a number of missed on the dry fly. A very successful day in good company.

That evening, Osvaldo stayed overnight at the camping so that we could start the day early, but hey, after all it’s vacation and were back at the starting block as late as 09,00, ready to take off again.

After another short drive by car, we reached an upper part of the Nera, where the water was even more beautiful compared with the previous spot. Again, delicious fishing with – hélas –  only 2 catches and many missed. Unfortunately there was a storm somewhere in the mountains and the change of the water conditions surely influenced the results.

Once back at the campingsite, we separated: our holidays were over and our plans were to leave the following day.

During the night, an earthquake stroke the mountains in central Italy: luckly no damages nor problems at the camping. Again, Osvaldo was helpful and the next morning I got a message from him offering help.

Top Guide and trip, I say, and definitely worth repeating.